JOOGAHIERONTA -HYVINVOINTIA KEHOLLE JA MIELELLE

joogahierontajoogahieronta

MIKÄ IHMEEN JOOGAHIERONTA?

Olet varmasti kuullut joogasta. Ja varmasti myös hieronnasta. Ne toimivat mainiosti erikseen, mutta mitä ihmettä on joogahieronta? Minä pääsin kokeilemaan tätä mystistä hoitoa Rita La Chispan hellään huomaan. Annetaan Helsingissä asuvan joogaohjaajan, personal trainerin, Movement&Mobility valmentajan  sekä joogahierojan kertoa, mistä on kyse:

”Ayurvedinen joogahieronta on ainutlaatuinen hierontatyyli, joka yhdistää hieronnan, koordinoidun hengityksen ja avustetut joogan venytykset. Hoito suoritetaan lattialla patjan päällä, jotta on tilaa liikuttaa kehoa. Hieronta auttaa vapauttamaan jännityksiä lihaksissa ja valmistaa vastaanottamaan joogasta tuttuja lempeitä venytyksiä.  Synkronoidulla hengityksellä päästään hiljalleen asteittain syvemmälle joogan asanoihin (voimaa ei käytetä eikä mennä ääriasentoihin). Tämä auttaa kehoa itse korjaamaan mahdolliset epätasapainotilat ja palauttamaan harmonia. Ayurvedisessä joogahieronnassa käytetään hierontatekniikoissa muun muassa käsiä ja jalkoja sekä koko kehon liikettä. Tämä lähestymistapa kehoon edistää kokonaisvaltaista hyvinvointia ja palauttaa energiatasot kohdilleen.”

joogahieronta

IRTIPÄÄSTÄMISEN VAIKEUS

Minun aiemmasta hierontasessiostani on yli kymmenen vuotta aikaa, joten en oikein tiennyt mitä odottaa. Myöskin oma liikkuvuuteni mietitytti. Miten pääsen asentoihin ilman, että jokin paikka menee rikki. Rita sai kuitenkin lempeällä vastaanotollaan oloni heti tervetulleeksi ja rennoksi. Tarkoituksena oli varovaisesti lähteä rentouttamaan ja liikuttamaan kehoa, ei väkisin.

Hoito toteutettiin lattialla, joten sitä perinteistä hierontapöytää ei näkynyt. Patja lattialla, paljon tyynyjä sekä liinoja. Koska hieronnassa käytettiin öljyä, oltiin hoidossa ilman ylimääräisiä vaatteita. Ideana oli kääriytyä liinoihin, joten ihan nakuna ei tarvinnut hieronnassa kekkuloida. Myös se, miksi hoito tehdään lattialla perustuu siihen, että hierojan on mahdollista käyttää apuna jalkojaan, käsiään sekä koko kehoaan. Patjalla makaaminen takaa sen, että hierottavaa voi helposti liikutella eri asentoihin.

Ensin käsiteltiin selkäpuoli hieroen ja Rita oli sekoittanut yrteistä ja öljystä ”marinadin.” Hieronta oli miellyttävää, ei hipsuttelua muttei liian kovakouraistakaan. Aina välillä tehtiin avustettuja venytyksiä. Homman tarkoituksena oli, että hoidossa oleva on rentona ja hieroja tekee pääduunin. Minun olisi pitänyt keskittyä vain rentoutumiseen ja hengittämiseen samalla kun Rita laittoi minua erinäisiin asentoihin. Mutta miten vaikeaa oli olla rentona? Heti kun Rita yritti asetella minua venytyksiin, kroppani jännittyi välittömästi.

On näköjään hyvin vaikea päästää irti. Olen niin tottunut pitämään kaikkia lankoja käsissäni, että en osannut luovuttaa ammattilaiselle ohjaksia vaan piti yrittää laittaa vastaan. Syvähengitys kuitenkin auttoi tähän ongelmaan ja lopulta rentoutuminen oli aina vain helpompaa. Rita aina muistutteli hengittämisestä ja hän itse hengitti syvään ja äänekkäästi, jotta pystyisin ottamaan siitä rytmiä.

Hoidon aikana käytiin selkäpuolen lisäksi myös etupuoli vartalosta läpi hieroen. Käytännössä keho käsiteltiin päästä varpaisiin ja aina välillä käytiin venytyksissä. Hoidon aikana Rita hieroi myös vatsaa. Tämä vatsahieronta tuntui alkuun ihan hassulta. Jotenkin tuntui hyvin henkilökohtaiselta päästää joku vieras hieromaan omaa masua. Vaikka kyseessä on kuitenkin vain maha. Ja onhan minua raskaana ollessani tullut melkein jokainen vastaantulija taputtelemaan vatsalle, mutta tämä oli jotenkin erilaista. Purskahdin muutamaan otteeseen nauramaan ja tuntui todella hämmentävältä olla siinä vatsahierottavana ja hekottaa ilman kontrollia. Mistähän lie johtuu?

KENELLE SUOSITTELISIN JOOGAHIERONTAA?

Ensinnäkin minun on äärimmäisen vaikea olla hemmoteltavana. Ottaa aikaa itselleen. Kampaajalla käynnit, hierontakäynnit ynnä muut ovat ajantuhlausta. Hoito antoi minulle taas hyvän muistutuksen pysähtymisen tärkeydestä. Kroppa on muutakin kuin kone. Ei se jaksa, eikä sen tarvitse paahtaa 110% koko aikaa. Kroppa tarvitsee huoltoa ja lepoa. Huolenpitoa ja lempeyttä, ei niinkään jatkuvaa ruoskintaa ja moitetta. Kukaan ei varmasti kohtelisi ystäviään samalla raakuudella, miten kohtelemme itseämme ja kehoamme. Aina pitäisi tehdä enemmän, kovempaa ja paremmin.

Hoito oli kokemuksena hyvin fyysinen, mutta suurimmaksi osaksi sai myös ajattelemaan. En osaa kunnolla selittää, mutta pääsin jotenkin sellaiseen tilaan, jossa arvostin kehoani ja itseäni sellaisena kuin se on. Tunteita meni laidasta laitaan hoidon aikana. Välillä nauratti ja välillä olo oli jopa hieman surumielinen. On aika harvoja paikkoja, joissa enää vastaavasti kykenee olla läsnä ja tutkailla omia fiiliksiään. Jokseenkin myös terapeuttinen kokemus.

Joogahieronta ei tuntunut suoritukselta, vaan se pakotti olemaan läsnä. On vähän jopa pelottavaa olla vaan ja pysähtyä. Ei voi hukuttautua touhuamiseen, television katsomiseen tai someen. Voisin ehdottomasti mennä uudelleen, nyt kun eka kerta on ohi. Seuraavalla kerralla rentoutuminen olisi varmasti helpompaa, kun vähän jo tietää, mitä on tulossa. Nyt kaikki oli uutta ja jännittävää. 🙂 Mene ja kokeile! Kyseessä on paljon enemmän kuin pelkkä kireiden lihasten käsittely. Joogahieronta on paljon kokonaisvaltaisempi juttu.

joogahieronta

RITA LA CHISPA

  • Flowment konseptin kehittäjä. Siinä jooga, movement ja hengitys yhdistyy liikkeeksi.
  • Joogan ohjaaja
  • Personal trainer (PTAkatemia)
  • Movement&Mobility valmentaja.
  • Helsingin kaupungilla asiantuntija työhyvinvoinnin saralla.
  • Joogahieroja, osaamistaan Rita laajentaa tällä hetkellä Thai Yoga Massage – koulutuksessa

Tämä monitoiminainen tekee 90 minuutin joogahieronta -hoitoja kotonaan Helsingin keskustassa. Tiedustelut: ritalachispa@gmail.com.

Rentouttavaa viikon alkua!

Noora

Käy tykkäämässä ShapeUpin facebook-sivuista, niin saat tiedon uusista blogipostauksista. Facebookissa jaan myös vinkkejä liittyen hyvinvointiin. Löydät minut myös Instagramista. Siellä pääset seurailemaan personal trainerin arkea kuvien muodossa. Pistä seurantaan!

Posted in hyvinvointi, jooga, Yleinen and tagged , , , .

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *