Liikunta osaksi arkea – älä jätä tilaa tekosyille

Nyt kun ilmat viilentyvät ja valoa riittää päiviin aina vain vähemmän ja vähemmän, alkaa monella hiipumaan myös jaksaminen. Säännöllisellä liikunnalla on toki terveyttä edistäviä vaikutuksia, mutta arkielämässä se saa meidät myös jaksamaan paremmin. Liikunta toki vie energiaa, mutta saat sen usein tuplana takaisin. Säännöllinen liikunta myös parantaa unenlaatua, joten nyt ylös ulos ja liikkumaan. En tiedä onko tätä tutkittu, mutta itsellä ja suurella osasta asiakkaistakin liikunta ohjaa syömisiä. Kun treenit ovat osana arkea, tulee automaattisesti syötyä terveellisemmin. Tunnistatko saman?

Itselle on viime aikoina auttanut treeneihin lähtemisessä se, etten anna yksinkertaisesti tilaa tekosyille. Jos annan vähänkin tilaa epäröinnille, on täysin varma asia, että löydän vähintään 10 syytä, miksi just nyt ei kannata lähteä treenaamaan. Älä siis mieti, vaan tee. Jos kalenterissa lukee treeni sunnuntaina klo.19.00, mene salille klo. 19.00. Vaikka välillä ärsyttäisi kuinka lähteä treenille, onko ikinä jälkeenpäin kaduttanut?

Liikunta osaksi arkea – älä mieti vaan suorita

Aikuinen ihminen on mestari keksimään tekosyitä. Liikuntaa on pakko tehdä ihan samalla tavalla kun meidän pitää maksaa veroja. Nimittäin jos verot jättää maksamatta, tulee seuraamuksia. Liikkumattomuuden seuraukset eivät tule hetkessä, mutta kyllä ne alkavat pitkässä juoksussa näkyä. Liikkumattomuus on valinta, jolla ”hyväksyt” tulevat kolotukset. Liikkuminen voi olla mitä tahansa haravoimisesta kuntosalitreeniin. Pääasia, että keho joutuu jollain tavalla töihin.

Madalla liikkumisen kynnystä. Eli päätä, että menet 15 minuutin kävelylle ja sitten on lupa tulla takaisin. Harvoin lenkki jää noin lyhyeksi ja vaikka jäisikin, kaikki liikuntaminuutit on kotiinpäin. Se on jännä miten aikuisiällä liikunta tuppaa osalle olemaan hirvein velvollisuus ikinä. On etuoikeus kyetä liikkumaan ja olla terve. Osalle liikunta on pakkopullaa, mutta katsopa lapsia: heille liikunta on parasta ikinä.

Nykyään suorittaminen koetaan kirosanana, mutta tähän ”ongelmaan” sanoisin, että älä mieti yhtään, vaan suorita. Alkuun kaikki muutokset tuntuvat hieman epämiellyttäviltä, mutta kun jaksaa hetken suorittaa, voi hetken päästä olla tilanne, että säännöllinen liikunta on luonnollinen osa arkea.

Liikunnan iloa viikkosi toivottelee:

Noora

♥ Seuraathan meikäläisen menoa somessa ♥

Facebook 

Instagram

(Ylhäällä oleva kuva: Pexels)

Posted in hyvinvointi, treeni and tagged , , , .

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.