Menestyvillä ihmisillä on menestystä tukevia tapoja

Miksi jotkut ihmiset menestyvät? Oli kyse sitten painonhallinnasta tai urasta. Asiaan vaikuttaa hyvin monet asiat, mutta mikä on menestyjien salaisuus? Voisiko salaisuutena olla arjessa toistuvat tavat, joilla taataan jaksaminen arjen pyörteissä.

Pääoma-ajattelu vs. kassa-ajattelu

Aloitin tällä viikolla opinnot avoimessa yliopistossa liikuntapsykologian -perusopintojen parissa. Opin sieltä huikean vertauksen tavoitteiden asettamisesta : pääoma-ajattelu & kassa-ajattelu. Tavoitteiden asettaminen on tärkeää, jotta tiedämme mihin toiminnallamme tähtäämme.

Pääoma-ajattelussa fokus on isossa kuvassa ja ns. maalissa. Tiukassa strategisessa pääoma-ajattelussa mietimme liikaa itse tavoitetta, emmekä välttämättä nauti itse matkasta.  Esimerkkinä perinteiset ”kesäkuntoon 6 kuukaudessa” -kuurit. Teemme hienot strategiat, joilla pääsemme maaliin ja olemme puolen vuoden päästä tikissä. Usein tällaiset dieetit saattavat olla tiukkoja, kuurinomaisia rutistuksia ja täyttymys on lopussa saavutettu tavoitepaino. Se mitä alun ja lopun välillä tapahtuu, ei ole väliä. Emme ole koneita ja tämän puolen vuoden aikana voi sattua yhtä jos toista, eikä tavoite kovasta yrityksestä huolimatta välttämättä toteudu. Onko kyse epäonnistumisesta jos kiloja tippuisikin puolessa vuodessa 10 kilon sijasta vain 5?

Kassa-ajattelussa taas eletään tässä hetkessä. Mitä voin tehdä hyvinvointini eteen tänään? Taustalla toki on tavoite, mutta sille ei ole asetettu tiukkoja deadlineja. Kassa-ajattelussa matkasta nautiskelulla on suuri rooli. Meillä on vain tämä hetki. Hyvinvoinnin eteen voi tehdä hurjan paljon tässä ja nyt. Elämäntapamuutosta ajatellen kassa-ajattelussa on pysyvän painonhallinnan ydin. Tee hyviä tekoja niillä resursseilla, mitä sinulla on käytössä jo tänään.  Mitä voit tehdä parantaaksesi oloasi juuri nyt? Kun päivittäin tekee arjessa niitä parempia valintoja, tulee niistä pitkässä juoksussa hyviä tapoja. Nämä tavat tekevät sinusta menestyjän.

Tavat tekevät meistä sellaisia kuin me olemme

Meitä on hienosti opetettu tavoitteen asetannassa siten, että on hyvä olla pitkän tähtäimen tavoite, esimerkkinä 10 kilon painonpudotus. Tämä pilkotaan vielä pienempiin osa-tavoitteisiin. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, eikö niin? 🙂 On hyvä, että on tavoitteita mutta ison kuvan tuijottelun sijasta, koeta laittaa fokus tähän hetkeen. Minkälaisen lounasvalinnan voit tehdä juuri nyt, jotta se tukisi hyvinvointiasi? Jokaisesta pienestä jopa mitättömältä tuntuvasta valinnasta menet (valinnastasi riippuen) kauemmas tai lähemmäs 10 kilon painonpudotusta. Tapojen muuttaminen on hankalaa ja se vie aikaa, mutta vain niiden avulla saavutat elämän mittaisia muutoksia. Tavat tekevät meistä sellaisia kuin me olemme.

-Noora

♥ Seuraathan meikäläisen menoa somessa ♥

Facebook 

Instagram

Posted in hyvinvointi and tagged , , .

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.