Noora vinkkaa – miksi kannattaa joskus ottaa iisisti

Lepää välillä hyvä ihminen!  Tänään Noora vinkkaa -sarjassa paasataan iisisti ottamisen ja levon tärkeydestä. Ihmisellä on tietty määrä voimavaroja, joilla täällä arjessa painetaan menemään. Jos esimerkiksi töissä painaa yötäpäivää ilman kunnon lepoa, tulee maksun eli latauksen paikka jossain kohtaa. Verrataanpa tätä ihmis”konetta” autoon. Jos ajaa raskaalla kaasujalalla, menovettä menee enempi ja toisaalta hissukseen köröttely vie vähempi. Ja sitten kun se bensa loppuu, niin loppuu matkanteko. Ihan sama juttu ihmisellä. Mitä kovempaa mennään, sen enemmän kuormitut. Jos ei ikinä lataudu, voi jossain kohtaa tulla aika kun et jaksa nousta edes sängystä ylös.

Miten palautua arjesta?

Elämään tulisi suhtautua samanlailla kuin treenaamiseen. Kehittymisen edellytyksenä on kovan treenin lisäksi riittävä kunnollinen ravinto ja PALAUTUMINEN. Oikeanlainen ja riittävä ravinto auttaa kroppaa palautumaan, mutta ehdoton asia on uni. Laadukas ja riittävä määrä unta on jokaisen ihmisen perustarve. Jos siitä luistaa, alkaa muukin elämä luisua pois raiteilta. Dramaattista, mutta totta. Jos kovan treenin tai treenijakson jälkeen ei anna keholle palautumiseen tarvittavia asioita, et kehity. Hommassa käy päinvastoin eli kuntosi laskee kuin lehmän häntä.

Ikinä ei tulisi verrata itseään muihin. Miten naapuri jaksaa treenata 10 tuntia viikossa, kun itse ei jaksa raahautua edes muutamaa kertaa enempää kuntosalille. Olemme yksilöitä, emmekä koskaan tiedä mitä jollain toisella on elämässään meneillään. Kuormitusta tulee joka tuutista; töistä, parisuhteesta sekä liikunnasta. Ei ole väliä, mistä kuormitus tulee vaan meillä on tietty sietokyky jonka ylittyessä menee kuppi pidemmällä aikavälillä nurin. Joten naapurin kadehtimisen sijasta, suuntaa katse omaan napaan.

Ottakaa iisisti ihmiset ja muistakaa levätä

Tässä oma top 3, millä palautuminen ja jaksaminen pysyvät yllä. Eivät ole absoluuttisia totuuksia (paitsi kaksi ensimmäistä), mutta näillä itse pysyn järjissäni. 🙂

1.Tärkeintä on uni

Tämä on ihan must. Unta tarvitsee jokaikinen, optimaalinen määrä on yksilöllistä, mutta kaikki tarvitaan unta. Ilman gluteenia tai maitotuotteita voimme elää, mutta ilman unta noup. Unen aikana aivot ja mieli latautuvat. Riittävä uni ylläpitää muistin ja oppimisen edellytyksiä. Itse muistan pahimpina ”unettomuusaikoinani”, että muisti pätki todella. Saatoin ajaa autolla jonnekin, mutta kesken matkan saatoin unohtaa mihin olin menossa. Jos siis haluat töissä olla tehokas ja skarppi, vaatii se unta. 4 tunnin unilla ei voi olla kovin hyvä työntekijä tai edes kiva kaveri.

2. Riittävä matalasykkeinen liikunta

Kävely, pyöräily tai muu kevyt liikkuminen, jossa fokus ei ole siinä, että vedetään veren maku suussa. Tätä kevyttä tekemistä mahdollisimman paljon ja kovatehoiset treenit ovat vain plussaa. Itsellä toimii stressaavassa elämäntilanteessa parhaiten kävelylenkki metsässä. Luovuus alkaa kukkimaan kuin itsestään ja ajatus selkenee. Kevyellä, matalasykkeisellä liikunnalla luodaan kunnolle perusta ja toisaalta nämä metsälenkit palauttavat sinua kovista salitreeneistä.

3. Touhua jotain hömppää

Oma aika , yksinolo tai hömppäily kavereiden kanssa. Tätä ainakin allekirjoittanut tarvitsee, jotta järki pysyy päässä. Musat pauhamaan kuulokkeisiin ja samoilemaan keskuspuistoon. Tämä saattaa mielentilasta riippuen käydä myös treenistä, mutta parhaat ideat tulevat aina lenkillä. Sellaisella lenkillä, jolla ei ole suunnitelmaa. Se voi olla reipas kävely tai hetken mielijohteesta tehty mäkitreeni. Ja näihin kuuluu aina jokin musa, jota ei kehtaa muuten kuunnella. 😀

Parasta palautumisaikaa on myös juoruilu tyttöjen kanssa viinin ja hyvän ruuan kera. Okei, alkoholi ja valvominen eivät palauta, mutta tätäkin tarvitaan. 🙂 Liian kurinalainen ja optimaalinen elämä veisivät ainakin omalta kohdalta elämänilon. Sopivassa suhteessa hyviä, terveellisiä rutiineja ja pienesti paheita.

Miten sä palaudut tai otat iisisti?

-Noora

♥ Seuraathan meikäläisen menoa somessa ♥

Facebook 

Instagram

 

 

Posted in hyvinvointi and tagged , , , , .

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.