Noora vinkkaa – roikkumalla ryhti kuntoon

Lapset apinoivat tangoilla ketterän kepeästi ja vieläpä hymy huulilla. Teeppä aikuisena sama perässä. Jos tangolla temppuilusta on aikaa voi olla, ettei tangossa jaksa roikkua ei sitten sekuntiakaan. Hätä ei ole kuitenkaan tämän näköinen. Harjoittelulla tässä(kin) asiassa pääsee eteenpäin.

Tanko on helppo asentaa kotiin, jolloin roikkumista voi (ja myös kannattaa) harrastaa päivittäin. Tangolla roikkuminen on mainio ”taukojumppa” varsinkin istumatyöläisille. On myös jännä ilmiö, että lapsille on leikkipuistoissa ollut iät ja ajat telineitä, joissa roikkua, joten kai niissä joku pointti on ollut. Onneksi nykypäivänä on pilvin pimein aikuisten leikkipuistoja, joissa me vanhemmatkin voimme temppuilla.

Mitä etuja on roikkumisesta?

Roikkuminen venyttää selkää ja selän lihaksia. Usein vietämme päivät istuen kumarassa, joten roikkuminen tekee gutaa lysyssä olevalle ryhdillemme. Niska-hartiaseutu, kyynärvarret sekä ranteet tykkäävät roikkumisesta myös. Puristusvoima kehittyy pikkuhiljaa, mutta roikkua tulisi säännöllisesti.

Puristusvoimalla lisää tehoja treeniin ja toimintakykyä arkeen

Hyvällä puristusvoimalla on yhteys toimintakykyyn ja varsinkin ikääntyvillä riittävä puristusvoima on välttämätön. Jos puristusvoima on heikolla tasolla, heijastaa se myös heikompaa lihasvoimaa ja liikkumisvaikeuksia. Puristusvoimaa voidaan mitata siihen soveltuvalla mittarilla ja tuloksien perusteella voidaan karkeasti arvioida oletko kuormittanut lihaksistoasi riittävästi.

Puristusvoima kehittyy parhaiten roikkumalla ja sitä kannattaa tehdä pienissä pätkissä usein. Roikkumisen voi aloittaa asteittain. Roiku ensin muutamia sekunteja ja vaikka jaloilla lattiasta hieman tukea ottaen. Näin sinun ei tarvitse kannatella koko painoasi. Parhaimmin kehityt kun roikut vähän joka päivä.

Miksi minun kannattaisi treenata puristusvoimaa?

Himotreenarin näkökulmasta : jaksat pidellä raskaampia rautoja, kun homma ei tyssää heikkoon puristusvoimaasi.  Esimerkiksi maastavedossa lihakset kyllä jaksaisi vielä painaa, mutta ote lipeää puristusvoiman vuoksi tangosta.

Toimintakyvyn näkökulmasta: eikö olisi kiva, että jaksaa kantaa kauppakassit kotiin ihan omin avuin? Puristusvoimaa tarvitaan myös pullon korkkien avaamiseen tai kaiteesta kiinni pitämiseen. Voi kuulostaa kaukaisilta ongelmilta, mutta ajattelitko odotella siihen saakka, kun edellämainitut ovat arkipäivääsi? Pistähän roikkuen!

Noora vinkkaa - roikkumalla ryhti kuntoon

Ihanaa perjantaita!

Noora

♥ Seuraathan meikäläisen menoa somessa ♥

Facebook 

Instagram

Posted in hyvinvointi and tagged , , , , .

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.